Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Client

POM West-Vlaanderen & Havenbestuur Zeebrugge

Location

Haven Zeebrugge

Period

2011-2012

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Walstroom laat toe om de dieselmotoren van aangemeerde schepen stil te leggen door een stroomverbinding met de wal te voorzien. Daardoor worden de rookgasemissies in de havens in sterke mate gereduceerd en wordt geluidshinder vermeden. Dit heeft een grote impact op de lokale luchtkwaliteit en reduceert de geluidshinder rond havens. Walstroom is in veel gevallen de meest kost-effectieve maatregel voor het reduceren van emissies in en rond havens. Om de emissies te reduceren werden een aantal maatregelen opgelegd door diverse autoriteiten. Deze maatregelen bestaan uit het toestaan van belastingverminderingen op elektriciteit voor walstroomdoeleinden, de mogelijkheden tot projectsubsidies en de verplichting om brandstof met een laag zwavelgehalte te gebruiken in havens, de Noordzee, de Baltische Zee en de inlandse waterwegen op het Europese vasteland. Deze maatregelen hebben directe of indirecte invloed op de financiële haalbaarheid van walstroom.

Op basis van de uitgevoerde inventarisatie in de haven van Zeebrugge werd de technische en economische haalbaarheid van een walstroominstallatie bekeken voor twaalf verschillende locaties. De realisatie van walstroom voor alle terminals en alle geïnventariseerde schepen blijkt absoluut niet economisch haalbaar te zijn. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er zeer veel schepen geretrofit moeten worden om walstroom te kunnen gebruiken, terwijl deze schepen slechts een vrij beperkt aantal uur per jaar in Zeebrugge aangemeerd zijn. De realisatie van walstroom op die terminals, waar een klein aantal schepen gedurende een lange tijd per jaar aanwezig zijn in de haven, is wel economisch haalbaar. In deze gevallen is het aantal schepen waar een reconversie dient te gebeuren om te kunnen gebruik maken van walstroom zeer beperkt, terwijl het jaarlijkse elektriciteitsverbruik hoog is. Bovendien blijkt dat op deze terminals 25% van het totaal aantal calls in Zeebrugge gerealiseerd wordt.

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Client

POM West-Vlaanderen & Havenbestuur Zeebrugge

Location

Haven Zeebrugge

Period

2011-2012

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Walstroom laat toe om de dieselmotoren van aangemeerde schepen stil te leggen door een stroomverbinding met de wal te voorzien. Daardoor worden de rookgasemissies in de havens in sterke mate gereduceerd en wordt geluidshinder vermeden. Dit heeft een grote impact op de lokale luchtkwaliteit en reduceert de geluidshinder rond havens. Walstroom is in veel gevallen de meest kost-effectieve maatregel voor het reduceren van emissies in en rond havens. Om de emissies te reduceren werden een aantal maatregelen opgelegd door diverse autoriteiten. Deze maatregelen bestaan uit het toestaan van belastingverminderingen op elektriciteit voor walstroomdoeleinden, de mogelijkheden tot projectsubsidies en de verplichting om brandstof met een laag zwavelgehalte te gebruiken in havens, de Noordzee, de Baltische Zee en de inlandse waterwegen op het Europese vasteland. Deze maatregelen hebben directe of indirecte invloed op de financiële haalbaarheid van walstroom.

Op basis van de uitgevoerde inventarisatie in de haven van Zeebrugge werd de technische en economische haalbaarheid van een walstroominstallatie bekeken voor twaalf verschillende locaties. De realisatie van walstroom voor alle terminals en alle geïnventariseerde schepen blijkt absoluut niet economisch haalbaar te zijn. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er zeer veel schepen geretrofit moeten worden om walstroom te kunnen gebruiken, terwijl deze schepen slechts een vrij beperkt aantal uur per jaar in Zeebrugge aangemeerd zijn. De realisatie van walstroom op die terminals, waar een klein aantal schepen gedurende een lange tijd per jaar aanwezig zijn in de haven, is wel economisch haalbaar. In deze gevallen is het aantal schepen waar een reconversie dient te gebeuren om te kunnen gebruik maken van walstroom zeer beperkt, terwijl het jaarlijkse elektriciteitsverbruik hoog is. Bovendien blijkt dat op deze terminals 25% van het totaal aantal calls in Zeebrugge gerealiseerd wordt.

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Client

POM West-Vlaanderen & Havenbestuur Zeebrugge

Location

Haven Zeebrugge

Period

2011-2012

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Walstroom laat toe om de dieselmotoren van aangemeerde schepen stil te leggen door een stroomverbinding met de wal te voorzien. Daardoor worden de rookgasemissies in de havens in sterke mate gereduceerd en wordt geluidshinder vermeden. Dit heeft een grote impact op de lokale luchtkwaliteit en reduceert de geluidshinder rond havens. Walstroom is in veel gevallen de meest kost-effectieve maatregel voor het reduceren van emissies in en rond havens. Om de emissies te reduceren werden een aantal maatregelen opgelegd door diverse autoriteiten. Deze maatregelen bestaan uit het toestaan van belastingverminderingen op elektriciteit voor walstroomdoeleinden, de mogelijkheden tot projectsubsidies en de verplichting om brandstof met een laag zwavelgehalte te gebruiken in havens, de Noordzee, de Baltische Zee en de inlandse waterwegen op het Europese vasteland. Deze maatregelen hebben directe of indirecte invloed op de financiële haalbaarheid van walstroom.

Op basis van de uitgevoerde inventarisatie in de haven van Zeebrugge werd de technische en economische haalbaarheid van een walstroominstallatie bekeken voor twaalf verschillende locaties. De realisatie van walstroom voor alle terminals en alle geïnventariseerde schepen blijkt absoluut niet economisch haalbaar te zijn. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er zeer veel schepen geretrofit moeten worden om walstroom te kunnen gebruiken, terwijl deze schepen slechts een vrij beperkt aantal uur per jaar in Zeebrugge aangemeerd zijn. De realisatie van walstroom op die terminals, waar een klein aantal schepen gedurende een lange tijd per jaar aanwezig zijn in de haven, is wel economisch haalbaar. In deze gevallen is het aantal schepen waar een reconversie dient te gebeuren om te kunnen gebruik maken van walstroom zeer beperkt, terwijl het jaarlijkse elektriciteitsverbruik hoog is. Bovendien blijkt dat op deze terminals 25% van het totaal aantal calls in Zeebrugge gerealiseerd wordt.

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

Related projects

afvalverbrandingscentrale UVE Virginal

afvalverbrandingscentrale UVE Virginal
In the spotlight

Routeplan klimaatneutrale stadsgebouwen Brugge

Routeplan klimaatneutrale stadsgebouwen Brugge
In the spotlight

Role Province of East Flanders in mini-heat grid development

Role Province of East Flanders in mini-heat grid development
In the spotlight

Heat district Groot-Begijnhof Mechelen

Heat district Groot-Begijnhof Mechelen
In the spotlight

Geothermal energy on public domain City of Antwerp

Geothermal energy on public domain City of Antwerp
In the spotlight

The Bijloke site in Ghent: an energetic transformation for a sustainable future

The Bijloke site in Ghent: an energetic transformation for a sustainable future
In the spotlight

Research sustainable heat sources for heat networks in Bruges

Research sustainable heat sources for heat networks in Bruges
In the spotlight

UZ Leuven Campus Gasthuisberg Energy plan and updates

UZ Leuven Campus Gasthuisberg Energy plan and updates
In the spotlight

Energy master plan for large-scale renovation of Cinquantenaire Park and museums

Energy master plan for large-scale renovation of Cinquantenaire Park and museums
In the spotlight

Feasibility studies, design and supervision of implementation of PV installations at AZ Zeno

Feasibility studies, design and supervision of implementation of PV installations at AZ Zeno
In the spotlight

La Lorraine Erpe Mere energy study phase 3

La Lorraine Erpe Mere energy study phase 3
In the spotlight

Also bitten by
smart technology?

Join us to push boundaries and help make a difference in our industry-leading projects.